پرسمان

اگر تمام انسان‌ها مخاطب قرآن هستند، پس چرا در آیه «فبأیّ آلاء ربّکما تکذّبان» با ضمیر تثنیه(کما) مخاطب قرار گرفته‌اند؟ در ضمن، علت تکرار این فراز چیست؟

۱ـ خدای متعال در سوره الرحمن که در مقام برشمردن نعمت‌های دنیوی و اخروی است، آیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ»؛(پس کدامین نعمت پروردگارتان را انکار می‌کنید؟) را 31 بار تکرار می‌کند.

در این‌که چرا ضمیر تثنیه(دوتایی) در این آیات آمده و مخاطب آنها چه افراد و یا گروه‌هایی هستند، بیشتر مفسران معتقدند که دو گروه بزرگ انسان‌ها و اجنه، مخاطب خداوند در این آیات هستند.[1]

 

این موضوع از آیات دیگر همین سوره نیز برداشت می‌شود:

 

«سَنَفْرُغُ لَکُمْ أَیُّهَ الثَّقَلانِ». و «یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ ...».

 

در این آیات خدای متعال به صراحت انسان و جن را مخاطب قرار داده است.

 

بر این اساس، خدای تعالی انسان‌ها و جنیان را در برابر این واقعیت قرار می‌دهد که عقل خود را به کار گیرند و در مورد این نعمت‌ها اندیشه کنند که آیا هیچ‌یک از این نعمت‌هاى الهى قابل انکار است؟! و اگر انکار ناپذیر است که هست، پس چرا در برابر خالق و آفریننده آنها سر تسلیم فرود نمی‌آورند، کفر می‌ورزند و ناسپاسی می‌کنند؟!

 

البته در برخی از تفاسیر نقل شده است که خداوند با ضمیر تثنیه(کما) دو گروه انسانی زن و مرد را مخاطب قرار داده است.[2]

 

همچنین گفته‌‏اند: خطاب در «ربکما» در حقیقت خطاب به انسان‌ها‌ است؛ یعنی دو بار انسان را مخاطب قرار داده و به او می‌فرماید: «ربک ربک»؛ یعنى اى انسان کدام یک از نعمت‌هاى پروردگارت پروردگارت را تکذیب می‌کنى. مانند این‌که به دو نفر دستور دهند: «اضربا عنقه»؛(گردنش را بزنید) که در حقیقت به منزله آن است که گفته باشد: «اضرب عنقه اضرب عنقه».[3]

 

گزارش‌های روایی دیگری نیز در تفسیر آیه وجود دارد که شاید ناظر به تفسیر باطنی آن باشد.[4]

 

امّا جهت تکرار این آیه در این سوره چیست؟ و چرا 31 بار در این سوره تکرار شده است؟ به نظر می‌رسد هدف، اقرار گرفتن به آن نعمت‌هاى بیان شده و تأکید در یادآوری به تمام آنها است، و این‌که هر کدام از این نعمت‌ها به تنهایی ارزش تفکر را دارند و نباید نادیده گرفته و یا انکار شوند؛ از این‌رو هر کجا که خداى متعال نعمتى را انعام نموده، آن‌را یادآوری می‌کند و برای آن اقرار می‌گیرد و تکذیب کنندگان را سرزنش و توبیخ می‌کند.[5]

[1]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب، ج 2، ص 344، قم،‏ دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، تهرانی، آقا بزرگ، محقق، قصیرعاملی، احمد، ج 9، ص 467، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی‌تا.

 

[2]. ر. ک: آلوسی، سید محمود، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، تحقیق، عطیة، علی عبدالباری، ج 14، ص 104، بیروت، دارالکتب العلمیة، چاپ اول، 1415ق.

 

[3]. ر. ک: همان.

 

[4]. به عنوان نمونه، ر. ک: کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 217، تهران،‏ دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق؛        

 

[5]. ر. ک: طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، ج 9، ص 301، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.

منبع: اسلام کوئست

دکتر حجت الاسلام میثم طاهرآبادی

میثم طاهرآبادی عضو شورای اسلامی شهر ملارد در دوره ششم دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی دانشگاه: کارشناسی ارشد ناپیوسته الهیات و معارف اسلامی با گرایش علوم قرآن و حدیث از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج دارای تحصیلات حوزوی از سال ۱۳۷۶